Povratak na Tribute to B727 page

SVET IZ KOKPITA

A Perfect Cockpit View

TRENUCI SA B727

 

ALŽIR 1988.

 

Ne znam kako je danas, ali u to vreme je nacionalni alžirski avioprevoznik "Air Algeria" u floti imao ciglih deset Boinga 727. I još simulator pride. Ovo je njihov prvi avion, naručen 1972. godine, na probnom letu iznad Sijetla, carstva fabrike "Boeing".
Zato nije ni čudo što smo na osnovnu obuku u pilotiranju Boingom 727 otišli baš u Alžir. I baš na njihov simulator. Alžir je u to vreme bio relativno pristojan: bombaški masakri bili su tek u začetku, JAT je održavao redovnu liniju, a ni hoteli nisu bili loši - što tvrdimo mi, dolepotpisani i desnouslikani - Vlada, Veličke, Goran (stoje), Mikac, Mića (sede) i ja (definitivno sedim)!
Generalno, obuka za veliki avion odvija se u sledećim fazama: prvo odslušate i ispolažete sijaset teorijskih ispita u okviru zemaljske obuke (ground school), zatim provedete koju stotinu sati na linijama posmatrajući kako vaš budući posao rade iskusnije kolege (opserviranje), na elektronskom simulatoru pod nadzorom isntruktora učite i uvežbavate apsolutne sve redovne i vanredne postupke (u medjuvremenu se pomalo i odmarate - vidi sliku!), pa tek posle svega toga sedate za komande stvarnog aviona i mesecima guslate u društvu sa instruktorima i kolegama koje "pokrivaju" vaše sedište u kokpitu.
Naši domaćini iz kompanije "Air Algeria" ne samo da su imali simulator Boinga 727, nego je to bio i nov simulator. A nov simulator znači - odličan simulator! No, ako vam stvari ne idu od ruke, ne pomaže ni odličan simulator. Koliko se sećam, a i gledajući sada ovu fotografiju, mislim da su nam stvari išle od ruke. Bolje će to potvrditi naši mentori - tadašnji JAT-ov kapetan-instruktor Jože Mrak i flajt inženjer-instruktor Milutin Majski. Mića Prodanović i ja (na prednjim sedištima) školujemo se za kopilote, a Vlada Topić (first to the right) za flajt inženjera.
Program osnovne obuke na simulatoru obuhvata tuce četvoročasovnih vežbi - od elementarnih operacija na zemlji, pa sve do borbe sa najtežim kvarovima, otkazima avionskih sistema i požarima. Kruna svega je završni ispit na simulatoru. Ko prodje, vraća se kući i nastavlja obuku na avionu. Ko ne prodje - opet se vraća kući. A i gde bi? Na slici se vidi Boingov simulator u eksterijeru i dva tipa koja su prošla. Mića desno, ja levo. Doduše, ni simulator se nije loše proveo. Njegova masivna hidraulika dokazala je da je zaista u stanju svašta da podnese!
Pravo da se fotografišem ispred autentičnog B727 sebi sam dao tek kada sam u svojoj letačkoj dozvoli ugledao popunjenu rubriku: "Zoran Modli, First Officer B727-200". A i to je bilo tek posle dosta produvanih oblaka i, što grublje, a što nežnije, "liznutih" pista na raznim stranama sveta. Dakle, ono iza mene je moje radno mesto...