Back to FLYING Main menu

Beograd iz aviona 2

ezbroj puta sam leteo iznad Beograda malim avionima - vukući reklamne transparente, bacajući letke, vodeći emisije iz vazduha ili vozeći saputnike na panoramske letove. Na slici, načinjenoj iz drugog aviona, pilotiram Utvom 75 za račun jedne davnašnje kampanje "Radio TV revije". Bilo je to u vreme moje sportske vazduhoplovne karijere, kada sam radio kao pilot, nastavnik letenja i upravnik na beogradskom sportskom aerodromu Lisičji Jarak.

utva 75 iznad Beograda

 

 

Naredna serija snimaka nastala je u proleće 2000. godine. Uzgred, godinu dana nakon "savezničke" agresije na Jugoslaviju (proleće 1999). Do tog trenutka već smo se navikli na činjenicu da ponovo možemo, bez opasnosti, da letimo po vlastitom nebu. A nismo se još navikli (mada smo se navukli) na činjenicu da su onomad NATO pozeri sa istog tog neba što-šta poubijali i porušili, baš tu, pokraj nas. Mali deo te bruke možete, nezavisno od ovog foto-stripa, da pogledate ako kliknete ovde i pogledate šta su to alijansini piloti, sa potpuno drugačijom motivacijom, takodje snimili iz vazduha...

 

c172 na platformi  

A sada, krenimo. Naravno, sa platforme JAT-ove lake avijacije na aerodromu "Beograd". Posada je definitivno porodična: pilot je bio Josip Modli, ja sam odlučio da sedim na desnom sedištu, a foto-aparat je u rukama Ane Modli, pa se, shodno tome, do mile volje širila sama na zadnjem sedištu aviona. Porodična nije jedino Cesna 172. Ona je iz porodice školskih aviona kompanije "Prince Aviation". Dakle, krv nije voda, ali ni benzin, nažalost.

 

 

Levi zaokret posle poletanja sa piste 30 surčinskog aerodroma. U prvom planu je plato Muzeja jugoslovenskog vazduhoplovstva, na čijem zapadnom obodu je gomila uredno složenih "galebova" i "migova". Desno od pročelja Muzeja je njegov najveći eksponat - JAT-ova "karavela", koja je letela tokom šezdesetih i prvom polovinom sedamdesetih godina prošlog veka. U drugom planu, iza staklene pečurke Muzeja, vidi se zgrada Oblasne kontrole letenja, a gornju trećinu slike zauzima kompleks aerodroma "Beograd", sa službenim zgradama, putničkim terminalima, paltformama i rulnim stazama. Od piste se vidi samo njen malecki dijagonalni odsečak.

beogradski aerodrom uz vazduha

sruseni avalski toranj  

Ako vam je muka od NATO-ovih crno-belih trofeja sa susedne stranice, neće vas ništa bolje razgaliti ni ovaj kolorni. Ova srušena gomila armiranog betona je ostatak Ajfelove kule Beograda - televizijskog tornja na Avali. Naša Cesna 172 "opkolila" ga je nekoliko puta, sve u nadi da će... Ali neće. Pacijent je ostao da leži beznadežno mrtav. Avioni koji prilaze beogradskom aerodromu više nemaju šta da zaobilaze. Imaju, ako hoće, mali TV toranj, podignut kilometar ulevo. No ko bi se još uzbudjivao zbog čelične skalamerije od svega 30-ak metara?

 

vojni muzej na Kalemegdanu  

Zamislite, tenkovi i topovi ispred Vojnog muzeja na Kalemegdanu nikom nisu bili sumnjivi! Shodno tome, ostali su čitavi - mada i dalje neupotrebljivi. Nije da nisu nizašta: već godinama su savršeni poligon za bahanalije sprej-manijaka - ali ko bi još bio u stanju da pročita gomilu mentolskih grafita iz aviona? Baš niko. A još manje da ih izbriše.

 


zeleznicka stanica Beograd
 

U levom zaokretu (nekako su nam danas svi zaokreti levi, valjda ih Josip, kao pilot-in-command, podešava prema sebi), nadlećemo glavnu beogradsku železničku stanicu. Tri natkrivena perona, a ostali su gologlavi. Možda  je ispod njih neka putnička kompozicija, a neće da se javi. Ima ko će: zgrada velike pošte broj 6, bolnica "Sveti Sava", užurbana Karadjordjeva, Nemanjina i ulica Slobodana Penezića... Automobili, tramvaji i psi-lutalice hitaju u susret beogradskom podnevu.

 


trg slobode alijas trg republike
 

Opet ulevo. Ama, dokle? Dok ne obigramo i oko Trga republike, alijas Trga slobode. Nema tribina ispred spomenika Knezu Mihajlu, niti billboard-a na travnjaku ispred "staklenika". Biće ih, ali kroz pola godine.

 

 

Zemun je upravo neodoljiv. Malo smo duže zujali iznad Gardoša, zemunskog Monmartra, na čijem vrhu je kapa - popularna kula Sibinjanin Janka. Kao sve normalne reke, tako i Dunav klizi nizvodno. Mi - uzbrdo, ka starom i davno popunjenom zemunskom groblju, tampon-zoni izmedju drevnog Zemuna i Gornjeg grada, koji markira zgrada Više mašinske škole.

panorama Zemuna

 

blok 64 jedan pogled

 

Da biste u poziciji "base leg" ponovo prišli pisti 30 surčinskog aerodroma, prelećete novobeogradske blokove na levoj obali Save. To je nezamislivo zadovoljstvo - naročito ako u njima stanujete! Poštovana publiko, čast mi je da vam predstavim blok 64! Jel' vidite onaj prozor i balkon pored njega? E, tu smo mi!

...U stvari, bićemo, ali tek za sat vremena. Pošto sletimo, ugasimo motor, upišemo sve što treba u avionsku knjigu i uguramo Cesnu u hangar.

Ah, da: i pošto sednemo u kola i upalimo motor.

Ako upali.

 

blok 64 drugi pogled