Back to FLYING Main Page

 


SMEŠNA STRANA AVIJACIJE

 

Sve ima svoju smešnu stranu, pa i letenje.
Zato je, valjda, zabavno leteti.

 


 

KAKVO PEČENJE, TAKVO REŠENJE

 

"SQUAWKS" je naziv za listu problema koju piloti obično dostavljaju avio-mehaničarima, kako bi ovi sve primedbe rešili do sledećeg leta. Evo nekih koje su opisali piloti US Air Force - i odgovora dopisanih od strane tima za tehničko održavanje aviona...

 

P(roblem): Levu unutrašnju gumu stajnog trapa gotovo da bi trebalo zameniti.
R(ešenje): Leva unutrašnja guma gotovo zamenjena.

P: Probni let OK, osim auto-landing sistema, s kojim su sletanja vrlo gruba.
R: Auto-landing sistem nije instaliran na ovom avionu.

P: Iz elise broj 2 curi hidro-fluid.
R: Curenje elise broj 2 normalno. Elise broj 1, 3 i 4 cure nenormalno.

P: Nešto se olabavilo u kokpitu.
R: Nešto je učvršćeno u kokpitu.

P: Dokazano curenje na desnoj nozi stajnog trapa.
R: Dokaz uklonjen.

P: Zvuk iz DME uredjaja je neverovatnog nivoa.
R: Zvuk DME podešen na verovatniji nivo.

P: Mrtve bube na vetrobranskom staklu.
R: Poručene žive.

P: Autopilot u Altitude Hold modu produkuje poniranje od 200 fpm.
R: Nemoguće reprodukovati problem na zemlji.

P: IFF (identification friend or foe) ne radi.
R: IFF nikad ne radi kada je na OFF.

P: Friction lock izaziva blokiranje ručice gasa.
R: Za to i služi.

P: Motor broj tri se gubi.
R: Posle kratke potrage, motor pronadjen na desnom krilu.

P: Avion se smešno ponaša.
R: Avionu skrenuta pažnja da se uozbilji i leti pravilno.

P: Radar za otkrivanje ciljeva zuji.
R: Radar za otkrivanje ciljeva reprogramiran da pevucka.

 


 

LOST IN TRANSLATION


U eri opšte globalizacije, svi se borimo za zajednički jezik. I, u većini svetskih regiona, engleski - kroz svoje različite oblike - sasvim dobro služi svrsi, iako nije uvek sve tako jednostavno kako zvuči na prvi pogled. Danski "Airport Magazine" svedoči o nekim prevodilačkim naporima širom planete!

 

Dve objave sa ulaza u prodavnicu na Majorki:
English well talking here.
Speeching American.

Uputstvo za rukovanje sobnim er-kondišnom u jednom japanskom hotelu:
Cooles and heates: If you want just conditioning of warm air in your room, please control yourself.

Rent-A-Car prospekt iz Tokija:
When passenger of foot heave in sight, tootle the horn. Trumpet him melodiously at first, but if he still obstacles your passage then tootle him with vigor.

Koktel bar u Norveškoj:
Ladies are requested not to have children in the bar.

Lekarska ordinacija u Rimu:
Specialist in women and other diseases.

Reklamni prospekt italijanskog hotela:
This hotel is renowned for its peace and solitude. In fact, crowds from all over the world flock here to enjoy its solitude.

Ponuda za jahanje na magarcima u Tajlandu:
Would you like to ride on your own ass?

Hotel iz Akapulka:
The manager has personally passed all the water served here.

 


 

 

KRATAK KURS ZA PILOTE-POČETNIKE

 

1. Poletanje nije obavezno. Svako sletanje je obavezno.

2. Kada gurnete palicu od sebe, zgrade se povećavaju. Kada povučete palicu ka sebi, one se smanjuju. No, ukoliko nastavite tako da držite palicu, zgrade će se opet povećati.

3. Leteti nije opasno. Opasno je srušititi se.

4. Uvek je bolje biti dole i žaliti što niste gore, nego biti gore i žaliti što niste dole.

5. Jedina situacija u kojoj UVEK imate previše goriva jeste požar na avionu.

6. Elisa je samo ogroman ventilator zakačen za nos aviona, a služi za rashladjivanje pilota. Kada se zaustavi, zapazićete da pilot počinje da se znoji.

7. Kada vam nešto postane sumnjivo, zadržite visinu na kojoj ste. Niko se do sada još nije sudario sa nebom.

8. "Dobrim" sletanjem smatra se sletanje posle kojeg možete sami da odšetate kući. "Lepim" sletanjem smatra se sletanje posle kojeg avion mogu da upotrebe i drugi.

9. Učite na tudjim greškama. Nema šanse da poživite toliko da ih sve napravite sami.

10. Kako da znate da ste sleteli sa uvučenim točkovima? Po tome što vam je potrebna puna snaga motora da biste napustili pistu.

11. Verovatnoća preživljavanja obrnuto je proporcionalna uglu prilaza. Veliki ugao prilaza - mala verovatnoća preživljavanja. I obratno.

12. Nikada ne dozvolite avionu da vas povede tamo gde vaš mozak već nije stigao pet minuta ranije.

13. Držite se podalje od oblaka. Oni u vidu srebrnaste i razvučene linije govore da bi mogao da naidje i drugi avion, iz suprotnog smera. Takodje, pouzdani izvori tvrde da su planine poznate po tome što vole da se skrivaju u oblacima.

14. Uvek se trudite da broj vaših sletanja bude jednak broju vaših poletanja.

15. Postoje tri jednostavna saveta za meko sletanje. Na nesreću, niko ne zna koja.

16. Počinjete sa punom torbom sreće i praznom torbom iskustva. Trik je u tome da napunitre torbu iskustva pre no što ispraznite torbu sreće.

17. Helikopteri ne mogu da lete. Oni su samo toliko nakazni da i zemlja beži od njih.

18. Ukoliko kroz prozor pilotske kabine ne vidite ništa drugo osim zemlje koja se bezglavo okreće, a iz putničke kabine ne čujete ništa drugo osim meteža i cike, znajte da stvari više nisu onakve kakve bi trebalo da budu.

19. U stalnoj borbi izmedju objekata načinjenih od aluminijuma koji se kreću stotinama kilometara na čas i zemlje, koje se kreće brzinom od nula kilometara na čas, zemlja još uvek ima šta da izgubi.

20. Dobra procena je posledica iskustva. Nažalost, iskustvo obično dolazi posle loše procene.

21. Tri najnekorisnije stvari za pilota su: visina iznad, pista iza i desetinka sekunde koja je prošla.

 


 

Vazduhoplovna frazeologija u praksi

 

"Speedbird 747, turn right, heading 360, reduce speed 180."
"Heading North, speed South, Speedbird 747!"

x x x

Jedan stari Pan Am-ov kapetan pred penzijom napuštao je Sidnej prilikom poslednjeg leta za Australiju. Neposredno nakon poletanja pozvao je toranj kako bi ih izvestio da su u vazduhu. A onda je dodao:

"Sidnej, želimo da znate da smo mi, ovde prisutni, organizovali malo glasanje u kokpitu. Prema našem glasanju, vi ste druga najbolja kontrola na svetu."
"Lepo od vas, Pan Am. Uzgred, ko se nalazi na prvom mestu?"
"Ostatak sveta..."

x x x

"Midland 456, dostigli flight level 100 i primili informaciju Hotel."
"U redu, Midland 456. Cyprus 109, okrenite levo, kurs 120, snižavajte na flight level 80. Da li i vi imate Hotel?"
"Negativ, Cyprus 109, mi ćemo odsesti kod prijatelja."

 


MAJKO ZEMLJO

- Kapetane, nešto mi kratka ova pista...
- Da, al' vidi samo koliko je široka!


MANDARINSKA BRAĆA

"Dragi putnici, hvala vam što ste baš našu kompaniju odabrali za ovo putovanje. Vi koji sedite na desnoj strani možete da vidite... hm, još jedan naš avion... u stvari, pogledajte samo kako se divno plavi more tamo, na levoj strani."

ZAOKRET POD RUČNOM

- Hej, vi tamo, zna li neko gde je vojna baza?


SUR LA PLAJA


- Dragi, zar nije malo uvrnuto na ovoj tvojoj romantičnoj uvali?
- Možda... Ali, draga, bar ne moramo da iznajmljujemo suncobrane.


HIK!

Kad letiš ne pij, kad piješ ne leti!


PRETICANJE

- Slušaj, primetio sam da nas ovaj prati već neko vreme. Da stisnem gas ili da stanem, pa da vidimo šta 'oće?


LOW COST ARMY AIRLINES

- A ti, šta ćes? Kafu, čaj ili...


RAZBIBRIGA

- Inflight service naše kompanije brine o vašoj zabavi tokom leta!


RALJE!


TIPIČNI LETEĆI HOLANĐANIN


 

SKIJANJE ZA POČETNIKE


METEO-PROGNOZA ZA POČETNIKE

Prognostički kamenjar sa uputstvom za pilote u jednoj američkoj vojnoj bazi:

Ako je kamen mokar:
Kamen suv:
Ima senku:
Beli se na vrhu:
Kamen nevidljiv:
Kamen se ljulja:
Kamen poskakuje:
Nema kamenja:
kiša
bez kiše
sunčano
pada sneg
magla
vetrovito
zemljotres
tornado

ZA PLITAK DŽEP

...A šta ste očekivali za samo 39 dolara?


SMEŠAK, MOLIM

Budi uvek nasmejan - i letećeš dugo i srećno.