Back to FLYING Main menu

Galerija slika

VRŠAC AIR SHOW  

 

Od sredine devedesetih, svake prve subote septembra (takva je bar bila početna zamisao) na aerodromu Pilotske akademija JAT u Vršcu održava se aeromiting pod nazivom "JAT Airshow". Izložbeni eksponati su avioni ovdašnjeg JAT-ovog školskog centra, a u demo-letovima podno stare vršačke kule učestvuju školski i sportski avioni, avioni privredne avijacije, jedriličari, padobranci i transportni aviona JAT-a. Par ekrana ispod slede snimci sa aeromitinga čiji sam svedok i, pomalo, učesnik.

 

Pre toga bih samo napomenuo da sam za Vršac vezan malo više od proseka, budući da sam u Pilotskoj akademiji JAT-a proveo nekoliko godina kao instruktor letenja, pa ova slika pored dvomotorne Cesne 310 datira iz tog vremena.
Ova je desetak godina mladja: vreme Airshow-a iz druge polovine devedesetih. Kao nekadašnji vršački instruktor, ali i paralelni profi-voditelj, čini se logičnom činjenica da sam angažovan kao voditelj aeromitinga koji organizuju moje kolege.
Vršačko nebo pripada krilatim protagonistima Airshow-a, a gornja terasa tornja aerodromske kontrole letenja pripada organizatorima aeromitinga - i voditelju. Pored mene je JAT-ov kapetan-instruktor Tibor Korom, koji je tog dana koordinirao letenje saobraćajnih aviona.
Na ovakvim manifestacijama, dva orudja koja se najčešće smenjuju u vašim rukama jesu mikrofon i dvogled...
...mada bi se, tu i tamo, moglo naći mesta i za kakve naočari za sunce! Tek da ne čkiljite kao slepi miš pod baterijskom lampom.
Kad god niste sigurni da ste na vrhu aerodromskog tornja, pogledajte iza sebe. Ako vam se učini da vidite VDF antenu, na pravom ste mestu. VDF je radio-goniometar, uz čiju pomoć kontrolor letenja odredjuje kompasni smer u kojem se nalazi avion, a uslov je da pilot nešto suvislo progovori preko svog VHF primopredajnika.
 

A SADA, LETAČKI PROGRAM!

 

Prednost boravka na tornju tokom Airshow-a ogleda se i u šansi da sve što slikate - slikate odozgo. Deo izložbenog prostora na stajanci Pilotske akademije zauzimaju dvomotorci Cessna 402 i Cessna 310 (viri joj desno krilo) i jednomotorne Cessne 172 (u drugom planu).

Grupno letenje jednomotornih školskih aviona Cessna 172, namenjenih osnovnoj obuci pilota. Za njihovim komandama su instruktori Branislav Edelinski, Stevan Ožegović, Djordje Popović i Sima Petković.

Pokazni let aviona Piper Cheyenee PA 31T, sa namerno zaustavljenim levim motorom! Pored toga što je krunski avion u obuci pilota za saobraćajnu dozvolu, leti i u JAT-ovom avio-taksi saobraćaju. Za komandama su instruktori Olah Antal i Stevan Ožegović. Olah je, nažalost, iste te zime, zajedno sa svojim kolegom i još tri učenika, tragično izgubio život u katastrofi Cessne 310 YU-BLN, u blizini prištinskog aerodroma.

 

Jedan od slavnih iz Privredne avijacije JAT - avion Grumman AG Cat demonstrira aviotretiranje poljoprivrednog zemljišta. Njime upravlja profesionalni pilot Dragoslav Spasić-Spale.

Grupni let tri aviona tipa Dromader PZL-M18, takodje iz Privredne avijacije JAT. U njima su iskusni profesionalni piloti Nenad Česnik, Jovo Aćimović i Milenko Mučalov.

Dromaderi demonstriraju gašenje požara. Ali, umesto uobičajene "vodene bombe", ispuštaju obojenu tečnost u znaku nacionalne trobojke.

Ponovo Spale, sada u pilotskoj kabini Antonova AN-2. Posle nekoliko brišućih letova iznad piste vršačkog aerodroma, ovaj laki transportni jednomotorac će sleteti, pokupiti tuce padobranaca i udaljiti se od aerodroma, kako bi, ne ometajući druge avione koji učestvuju u programu, mirno popeo na visinu od hiljadu i po metara.

Za to vreme i specijalno za tu priliku, pravo sa surčinskog aerodroma doleće Boeing 727-200. Prvi nalet je u tzv. clean konfiguraciji. Flapsove i točkove je izbacio u sledećem krugu, ali sledeće slike sa njim nema. U kokpitu su kapetan-instruktor Stanislav-Cane Praštalo, kapetan-instruktor Dino Vidaković i flajt inženjer-instruktor Srećko Prodanović.

Kralj JAT-ove flote, DC-10-30, dugačak 55 i po metara. Umesto na 12.800 metara, leti na dvadesetak metara od vršačke travice. Trojka u sastavu: kapetani Rončević i Simonović, plus flajt inženjer Melović, evocira davno prohujale sportske dane.

U ovakvoj konkurenciji, eliso-mlazni ATR 72 deluje, najblaže rečeno, skromno. Medjutim, opremljen savršeno koncipiranom elektronikom u svom glass-cockpitu, ATR uopšte nije naivan. To odlično znaju kapetan-instruktor Milinko Delić-Delija, bivši instruktor i kapetan Lujić, bivši djak Pilotske akademije.

AN-2 od pre pet slika, popeo se gde treba i izbacio padobrance zrenjaninskog aerokluba. Prva grupa izvela je pojedinačne, a druga - grupne skokove padobranima tipa "krilo". Padobranci, po pravilu, zatvaraju svaki Airshow.

Zatvorili bi ga i ovog puta da nema JAT-ovog balona. Pilot balona Milomir Stošković, zajedno sa ekipom pomagača i redenikom butan-boca, uspeo je da napuni toplim vazduhom kupolu visoku 24, a široku 20 metara - a onda odjezdi negde put kanala Dunav-Tisa-Dunav.

Za kraj, moja slika - moj ponos: evo me prikopčanog uz neverovatnu ekipu JAT-ovih pilota-veterana, iako veteranstvo nije prelazno. Da njih nije bilo, i nebo bi drugačije izgledalo... Test za plavuše: ko sve na ovoj slici nije veteran?