Povratak na Zair 2018.

Ponešto iz 907. emisije...

Ima li razumevanja za plane spotterse?

Kad je žica granica

 

Danas ćemo malo da gledamo avione iz nepristojnog, još bolje - iz zabranjenog ugla. Naime, lako možete da doživite klasičan paparaco-tretman ukoliko ste, pošto ste sa autoputa skrenuli ka aerodromu, zastali da snimite avion koji baš tog momenta proleće iznad vaše glave. Marko je jedan od onih koji se opekao o vlastiti foto-entuzijazam, pa je poslao depešu Radio Laguni i "pitajte Đuru" Svilaru:

"Moj hobi je fotografisanje aviona (uglavnom) na aerodromu Nikola Tesla. Ovog meseca sam bio dva puta na aerodromu (tačnije, na pasareli iznad auto puta E-75), na velikoj udaljenosti od bezbednosne ograde. Obezbeđenje je poslalo policijsku patrolu koja me je udaljila uz mnoge uvrede. Nijednom mi nisu naglasili koji zakon reguliše fotografisanje aerodroma, samo su mi rekli kako to ne sme da se radi. Takođe su mi rekli kako će sledeći put biti oduzimanje foto opreme i privođenje. Moje pitanje je, da li oni imaju pravo da me privode za fotografisanje na aerodromu? U mnogim zemljama EU ovaj hobi je dozvoljen i aerodromi grade platforme za ljubitelje avijacije odmah pored piste."

Đura je efikasan, ekspeditivan i jasan, pa je brzo pribavio odgovor nadležne službe aerodroma i pročitao ga u emisiji "Pitajte Đuru". U tom odgovoru su nadležni iz AD Aerodroma Nikola Tesla otpevali sladunjavu pesmicu kako oni "izlaze u susret svim zainteresovanima koji iskažu želju da dođu i obave fotografisanje ili snimanje," (odmah da vam kažem, znam kako: isto kao i Muzej avijacije - platite, pa klatite), ali "...kada je reč o boravku lica u blizini perimetarske ograde, koja označava zonu graničnog prelaza, zaposleni su dužni da svakoga koga primete u tom prostoru upoznaju sa činjenicom da zadržavanje u zoni graničnog prelaza nije dozvoljeno." Ne piše kakvim rečnikom treba da vas upoznaju sa tako važnom činjenicom, naročito kada u ruci ne držite makaze sa sečenje ograde, već fotoaparat koji od svih oštrica jedino ima oštru sliku.

Avio-entuzijasti koji strastveno snimaju avione u situacijama kad gotovo možete da ih opipate poznati su kao "plane spotteri" i u emancipovanim zemljama sveta (a i uže) dobrodošli su gosti velikih vazdušnih pristaništa. Oni pronose dobar glas ne samo o avio-kompanijama čije ptice slikavaju, već i o aerodromima uz čije ograde se vrzmaju. Da nema tih ljudi, ne bi ni postojao legendarni sajt airliners.net, niti ko zna još koliko drugih vazduhoplovnih portala.

I mi imamo predane avio-spotere koji su počeli da se organizuju još tamo kasnih devedesetih kao "yu-spoteri". Mnoge od njih znam, a poznato mi je i da su, tada tek tinejdžeri, u ovih dvadesetak godina odrasli i pronašli sebe upravo u avijaciji kao inženjeri, avio-mehaničari, piloti, kontrolori letenja i - šta mislite? ...bravo, kao profesionalni fotografi! Da li vam, recimo, ime Salinger Igor nešto govori? Ako ne govori, onda džabe i čitate sve ovo.

Kako su svi oni fotografisali avione pored tako strogo čuvanog aerodroma? Imali su jedno poljanče na placu nedaleko od praga piste 12 i odatle kibicovali. Nekad bi ih neko poterao, nekad ne. Mislim da bi i moj prijatelj, sada već iskusni kontrolor letenja Danil Maljoković, mogao da vam ispriča pregršt takvih avantura iz svoje rane mladosti.

Dakle, ako imate dedu koji još ne ore nebeske njive, nego neku uz granicu aerodroma, uboli ste sedmicu! Možete snimati do mile volje. A ako vas avioni interesuju k'o lanjski sneg i Vučićeva vlada, imate priliku da učinite dobro delo i pružite gostoprimstvo Marku i drugim plane spotterima i spasete ih kandži aerodromske Sekuritatee i ljubazne milicije.

Radio emisija "Zakon akcije i reakcije" emituje se jednom nedeljno na mreži prijateljskih FM stanica, a bavi se reakcijama ljudi na hi-tech svet oko nas. Urednik i voditelj ZAIRA: Zoran Modli. Leteći reporter: Vladimir Bubanja. Mailbox emisije: modli@beotel.rs.