Povratak na Zair 2018.

Ponešto iz 927. emisije...

Žurkata na taksisti

.

.

Ko da se ne seti siledžijskih TV nastupa onog predstavnika (ili predsednika, svejedno mi je) Udruženja taksista koji samo što nije pred kamerama krenuo da bije IT momka koji lansira domaću varijantu Ubera, Car:Go. Navijam za CarGo zato što em modernizuje, em demokratizuje, em poboljšava taksi uslugu u glavnom gradu. Da ne govorim kako nas konačno oslobađa tapije na monopol "analognih" taksista za koje je vreme stalo pre mnogo decenija i u prošlom veku. Borba se vodi oko izmena Zakona o prevozu putnika, u čijem pisanju ne učestvuje niko iz IT branše. Zakon pišu premijerka i gnevni TX taksisti.

Upravo sam ponovo gledao tog "pobesnelog Maksa" kako isključivo logorejom, ne argumentima, dakle bujicom reči kojima nema kraja omalovažava, kritikuje, preti, bogoradi i uporno ometa čoveka koji pokušava razložno da objasni da danju sija Sunce, a noću izlazi Mesec. "CarGo" nije taksi preduzeće, to je APLIKACIJA preko koje direktno komunicirate sa registrovanim vozačima spremnim da vas prevezu kada, gde i kako želite.

Sada su izmenama Zakona o prevozu putnika duboko nezadovoljni i predstavnici domaćeg IKT sektora. Očekivano. Za razliku od mene i vas, ICT momčad je mnogo taktičnija i finija u svom dopisu ministarki saobraćaja, gde kažu: "Predlozi izmena Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, koji su objavljeni na nekim od foruma taksi udruženja, ukoliko su tačni, eksplicitno ISKLJUČUJU mogućnost korišćenja savremenih tehnologija, onemogućavaju unapređenje oblasti prevoza putnika i nanose štetu krajnjim korisnicima."

Naši IT prvotimci smatraju da navedeni predlozi izmena ovog Zakona nisu u skladu sa principima slobodnog tržišta i deklarativnim opredeljenjem Vlade Srbije da podrži savremene načine poslovanja. A izmene, - pazite sad ovo - "a izmene poput onih koje donose obavezu korišćenja TAKSIMETRA, a isključuju opciju određivanja cene putem digitalne aplikacije ili ustanovljavaju obavezu OVERAVANJA RAČUNA PEČATOM (!?) prevoznika još više udaljavaju Srbiju od strateški postavljenih ciljeva u oblasti digitalne transformacije društva."

Ima tu još dosta finog deataljisanja i primera kako je, uprkos početnim teškoćama, priča zaživela i u Velikoj Britaniji, Rumuniji, Hrvatskoj, ali to možete i sami izguglati. Bitno je sledeće: deo taksi bulumente očigledno želi da zaustavi vreme, poput gnevnih radnika s početka industrijske revolucije koji su razbijali mašine, e da ne bi ostali bez posla. Ovi bi verovatno rado porazbijali glave CarGo vozačima koji im udaraju nitnu prihvatajući putnike koji preko aplikacije u trenutku dobijaju uslugu i prevoz, u svako doba dana i noći, po svakom vremenu i (naročito) nevremenu!

Jedan od Fejsbuk komentatora gorko predlaže: "Kakva crna digitalizacija, neće nama tuđa RUKA da upravlja! Ja bih formirao državnu štampariju koja bi štampala knjigovodstvenu blok-knjigu, sa obrascem u 4 kopije, u koju bi svi, pa i taksisti, morali da unose podatke isključivo mastiljavim olovkama, obavezno ovlaženim usnim ćelijama pred samu upotrebu."

Što jes, jes, kad je bal - neka bude bar pod maskama! Ionako su danas poluobrazovani, a nevaspitani na zavidnoj ceni (čast izuzecima), dok je Dow index poštene inteligencije toliko nisko pao da ga čak ni statističari neće... Gomila čudnih spodoba ribljih usana, kratkih vratova, pivskih stomaka, upečatljivih ušiju i raspadnutih tela koja su nekada valjda bila ženska preti ljudima koji žele da čuju istinu, pravi jeftin kabare od ozbiljnog ministarstva, beskrupulozno vređa koga stigne (a stiže!), sipa otrov iz otrovnih usta ne zbog urođene elokvencije već zbog stečene logoreje i piše sulude tviter poruke koje samo neko s dijagnozom može da smisli.

A što se taksista tiče, pa ko je još lud da se vozi kao napredan svet tamo negde (da ne zapevam baš "Tamo daleko" kad mu mesto nije, a prilika jeste) ne samo na Zapadu, nego se i u Majci Rusiji "Jandeksuju" preko aplikacija - kada je i bolje i zanimljivije da mama s detencetom na pljusku čeka da se neki "TX slobodnjak" zaustavi i konačno je, pokislu i promrzlu, poveze kući.

A s tim i u bolju analognu budućnost, svakako.

* * *

(Evo linka ka jednom od pređašnjih iskustava sa Car:Go aplikacijom i istoimenom taksi uslugom koje je korisnik Marko Mudrinić opisao na sajtu Netokracije: http://www.netokracija.rs/car-go-srpski-uber-99032 )

Radio emisija "Zakon akcije i reakcije" emituje se jednom nedeljno na mreži prijateljskih FM stanica, a bavi se reakcijama ljudi na hi-tech svet oko nas. Urednik i voditelj ZAIRA: Zoran Modli. Leteći reporter: Vladimir Bubanja. Mailbox emisije: modli@beotel.rs.