Povratak na Zair 2018.

Ponešto iz 938. emisije...

Život je kratka forma

.

.

U ona davna vremena, dok su Zemljom tekli potoci užarene lave, poslednji dinosaurus skapavao u mulju što se bućkao nakon pada poslednjeg meteorita, kada čak ni internet nije postojao, a kućni računari tek počeli da izlaze sa hardverske ginekološko-akušerske klinike, radio reklame su bile jedan od omiljenih terena na kojem sam se kretao. Naručioci su u redovima čekali da im baš ja uradim radio-džingl za novi film, novi restoran, novu piceriju i novi album. Prosto je neverovatno da sam, koliko god umeo da budem opširan kao voditelj, utoliko više voleo kratke forme. Reklamni spot, čije emitovanje na radiju ili TV-u uvek bolno košta, obavezuje me da naručioca ne dovedem do prosjačkog štapa. Zato sam se izvežbao u "brzoj akciji", a da pritom ne pogubim ni jedan element koji smatram važnim u marketingu (Ili je onda bar tako bilo): u prve tri sekunde privući pažnju slušaoca, u sledećih 10-15 reći sve što treba da se kaže, a onda završiti spot tako da opet poželite da ga čujete. Ponekad i sanjam radio-spotove, kad presisam od umora - ili od previše odmora...

Znate šta, i pilotska profesija je profesija "kratke forme": leteo sam vrlo intenzivno kao kapetan u poslovnoj mlaznoj avijaciji (onda su mi u JAT-u pripretili prstom, pa sam privremeno "olabavio", a nastavio nekoliko godina kasnije, nakon penzionisanja), a za to vreme je moje radno mesto u JAT-u bilo na desnom pilotskom sedištu boinga 727. Boing 727 je važio za jedan od najbržih mlaznih putničkih aviona (ne računajući nadzvučni i pokojni "konkord", naravno), tako da ni u njemu nije bilo vremena za bacanje.

U avion ulazite petnaestak minuta pre putnika, ček-lista je prilično i veoma su detaljne. Razgovori sa kolegama u kokpitu su kratki, jer svakog trena očekujete poziv kontrole letenja. Razgovori sa kontrolom letenja su kratki, jer i drugi avioni čekaju na red. U poletanju i sletanju morate da mislite brzo i radite hitro, jer to su kratke i kritične faze leta tokom kojih avion vrlo brzo i dramatično menja kompletnu konfiguraciju i aerodinamičke osobine.

Gore, na vazdušnom putu, trudite se da što brže progutate obrok koji vam stjuardesa donese, jer vrlo brzo dolazi trenutak za snižavanje i pripremnu fazu prilaženja. Opet, nakon gašenja motora, ponovo tempo: avion morate brzo da napustite, jer četa mehaničara nestrpljivo čeka da odradi međuletni pregled i pripremi avion za novu posadu i nove putnike.

I konačno, pilotski vek je relativno kratak, obzirom na to da svake godine zaradite punih 18 meseci radnog staža, pa penzija brzo stiže... Zna da bude i kraći: dovoljno je da vam samo jednom nađu rupu u znanju, zdravlju ili veštini (a ove kontrole snalaze vas, ako ste saobraćajni pilot, svakih šest meseci) - pa da se privremeno ili zauvek oprostite od letačke dozvole!

A život? Pošto uglavnom verujem sebi, reći ću vam kad saznam informaciju iz prve ruke. Za sada neka ostane samo na naslovu, bar dok na istom ovom mestru na apsolviram temu o besmrtnosti.

.

* * *

.

Prvi leteći automobil uskoro u prodaji

Prvi leteći automobil na svetu dostupan je za rezervacije već od ovog meseca.

.

13. oktobar 2018.

.

Kineska kompanija Terrafugia se priprema da izađe na tržište sa vozilom pod nazivom Transition koje može da se za samo minut pretvori iz automobila u avion, a ima četiri putnička sedišta. Razvija brzinu od oko 320 km/h. Najupečatljiviji aspekt Transition-a su njegova krila koja se savijaju dok ste na drumu, a kada vozilo leti - krila se rašire i iz šire kraci elisa. Mogu da se uvuku kada poželite da vozite na putevima za manje od jednog minuta. Ovaj leteći automobil poleće i sleće vertikalno, poput helikoptera, a apsolutno svim fazama leta, uključujući i navigaciju, upravlja kompjuter, tako vam pilotska dozvola nije potrebna.

Kompanija Terrafugia je nešto ranije rekla da će Transition koštati 280.000 dolara, ali je u međuvremenu revidirala cenu i korigovala je na iznos negde između 300 i 400 hiljada dolara. „Transition je prvi zaista praktičan leteći automobil na svetu“, poručuju iz kompanije.

Terrafugia radi i na većem modelu pod nazivom TF-2. To je, praktično, čitav sistem sastavljen iz tri dela: imate najpre vozilo, kao kamionet na električni pogon, koji na sebi nosi providnu kapsulu sa putnicima . Dovozi je na tzv. vertidrom (parking sa platformom za vertikalno poletanje). "Uparkirava" se ispod aviona sa pokretnim krilima i propelerima za vertikalno poletanje. Avion prihvata kapsulu, poleće i prelazi maksimalnu udaljenost od 190 nautičkih milja (oko 340 kilometara)brzinom od 125 čvorova (225 kmh). Obrnutim procesom, kapsula se nakon sletanja prebacuje na vozilo, koje je zajedno sa putnicima dovozi do željene gradske adrese „TF-2 je trodelni integrisani transportni sistem koji postiže novi nivo udobnosti i efikasnosti“, tvrdi kompanija.

Ja gledao video simulaciju za oba tipa letećeih vozila - zaista fantastično funkcionišu, s tim što moram priznati da me je onaj prvi tip letećeg automobila, zbog svoje apsolutne autonomnosti, mnogo više impresionirao. Ovaj drugi je više, nekako, uslužni servis. Onaj prvi je nešto što biste rado videli i u svojoj garaži. Možda i hoćete - ako se bajka ostvari i "dreams come true", pa ga Kinezi, sve sa licencom, stvarno prepuste kragujevačkoj "Zastavi"! A i ne znam kome bi drugom... Pazi, auto - a leti!

Radio emisija "Zakon akcije i reakcije" emituje se jednom nedeljno na mreži prijateljskih FM stanica, a bavi se reakcijama ljudi na hi-tech svet oko nas. Urednik i voditelj ZAIRA: Zoran Modli. Leteći reporter: Vladimir Bubanja. Mailbox emisije: modli@beotel.rs.