Povratak na ZAIR iz 2019. godine

Ponešto iz 1000. emisije...

Poleteo hiljaditi ZAIR!

 

...ali pre toga evo i storije koju je svojim letom inspirisao:

 

Prvi komercijalni električni avion

.

.

A gde je drugo mogao da poleti nego u Vankuveru! Razume se da je moj uzvik apsolutno navijački, jer jedna od najsnažnijih uspomena koju nosim iz Vankuvera je upravo gradska luka sa sidrištem za nekoliko desetina hidroaviona kojima operišu tri prevozničke kompanije. Najfrekventnija je linija do Vankuver Ajlenda, gde je, inače, administrativno sedište Britanske Kolumbije i svakodnevno odredište mase službenika koji ranim jutrom odlaze tamo na posao. Čime? Hidroavionima, naravno. Piloti lete i po danu i po sumraku, po kiši i po suncu, na vetru i talasima, čak i po magli, pod uslovom da advekcija nije baš tolika da se ne vidi prst pred nosom...

Moj san te 2008. godine, kada sam poslednji put video Vankuver (jedan divni deo moje porodice baš te godine se preselio iz Kanade u Beograd) bio je da jednoga dana, kada se penzionišem na putničkim avionima, nastavim karijeru profesionalnog pilota na čarobnim šestosedima koji poleću sa vankuverskih talasa i svakog dana posmatram zeleno-snežne obronke okolnih planina dok letim ka Vankuver Ajlandu. Možda bi mi se želja i ostvarila da su moji nastavili život koji su započeli u tom gradu. Mada sumnjam. Maštarija je jedno, ali konkretna birokratija nakrcana turističkim, privremenim i radnim vizama, nostrifikacijama letačkih dozvola i zvanja, prijavama i odjavama boravka, sve sa konkursom za pilota na "biveru" koji možda nikada ne bi bio ni raspisan, bili bi objektivna realnost.

Ali mi se ostvarila želja da poletim na "biveru". Bio je to rođendanski poklon onih koje najviše volite onom koga najviše vole. Polučasovni panoramski let nad srcem Vankuvera s ulaznicom od, valjda, par destina dolara, učinio je da proleće te 2008. godine ostane nezaboravno. Zato mi je srce iskreno zaigralo kada sam pročitao vest da je kompanija "Harbour Air" iz Vankuvera pre par dana testirala "e-biver", prvi komercijalni električni avion za šest putnika, desetominutnim letom na reci Frejzer, Ričmond. Avionom su upravljali izvršni direktor kompanije i pilot Greg Mekdugal. Kompanija čak namerava da elektrifikuje celu svoju flotu od 42 aviona do kraja 2022. godine.

Tako će treća era u vazduhoplovstvu, električno doba avijacije, ostati u amanet trećoj eri pilota. Mi, preostali iz ove druge, bićemo srećni da im bar aplaudiramo, prezadovoljni saznanjem što to i dalje ne činimo kao "onaj" Era - s onog svijeta! :-)

 


Baza (sidrište) hidroaviona u Coal Harbouru, Vancouver

 

.

Ivan Trajković povodom jubilarne emisije:

 

Hiljaditi let kapetana Modlija

 

 

“Sećam se da sam te 2004. godine dobio ISDN Internet priključak, u to vreme neviđenu, ma, ultra luksuznu stvar. Sećam se i da sam imao verziju 2.0 Open Officea, koji je mogao da izvozi dokumente u PDF direktno, a imao sam i prvu verziju muzičkog softvera Live!.

Zašto je ovo bitno? Pa, sve to mi je pomoglo da u to vreme napravim neku vrstu Internet novina, tj. fanzina o tehnologiji, koji su se distribuirali putem sajta emisije ZAIR. Takođe, u to vreme nastale su numere - muzičke pozadine za ZAIR, za koje mislim da ih i dan danas ima negde na Modlijevom sajtu.

Pišem ovde o mom radu za ZAIR, pošto nema toga što o Zoranu nije napisano. I da je najpoznatiji radijski DJ od SFRJ, preko SRJ, pa preko SCG do današnje Srbije. A i šire. Da je avio legenda i verovatno najpoznatiji pilot sa ovih prostora. Da je najpoznatiji - i najvoljeniji - radijski glas, i nekad, a i sad.

Nego, da se vratimo na mene. ZAIR me je tokom godina inspirisao da se ozbiljno posvetim novinarstvu, pa posle par hiljada tekstova, stigoh i do nekih velikih domaćih, a i stranih redakcija. I, tako, ZAIR stiže do jubileja, 1000 emisije. Malo li je?!

Zato, kapetane Modli, pali motor, polećemo na radijske talase, bar još hiljadu puta!”

.

Moj ekspresni odgovor kolegi i prijatelju Ivanu Trajkoviću (inače dugogodišnjem saradniku "Zakona akcije i reakcije):

Hvala, dragi Ivane, stiglo je u pravi čas i na vreme uletelo u emisiju! :)

Da sam neko ko ima malo više muzičkog talenta, a pritom može sebe i da otprati na nekom instrumentu (recimo, marimbama, harfi ili crkvenim orguljama - mada bi i gitara bila sasvim dovoljna:), bila bi to prava himna mom liku i delu. Ovako, što je još bolje, to je jedna lepa, topla, prijateljska i kolegijalna čestitka čoveka koji se visoko vinuo u novinarstvu i iz srca Vranja dospeo u sve one medije koje ja u ovoj zemlji zovem i slobodnim, i profesionalnim. Hvala ti na divnoj saradnji i isto takvim prilozima u ZAIRU, a takođe i na dobrom ukusu pri izboru medija i novinskih redakcija s kojima sarađuješ!

 

* * *

 

Poleteo hiljaditi ZAIR

 

"Ja kad bih ga vodio hiljadu godina..."

 

"...Onda bi mi ZAIR stao u jedan dan..." - završavam rečenicu tragom Canetovih stihova. Zato nisam previše otezao sa uobičajenim 'početkom pre početka' najnovijeg ZAIRA. Toliko toga je trebalo strpati u hiljaditu emisiju da bi svaka reč na koju bih potrošio višak vremena bila sudbonosna za priloge koji čekaju da budu emitovani u standardnih sat i četrdesetak minuta trajanja emisije. Ispade da ću, maltene, u 1000. emisiji imati 1000 priloga - a to bi, ako bih to zaista i tvrdio, ličilo na, kako neko pametan reče govoreći o hvalisanju lažljivih vlastodržaca i njihovih prirepaka, pravi 'hiperbolični marketing'. Pazite tu definiciju: hiperbolični marketing! E, da ne bih hiperbolisao, znajte da je u jubilarni ZAIR stalo tek nekoliko desetina priloga - i to bez glavnog jela. Mahom prisećanja na neke ljude, događaje, biografske stavke emisije i autobiografske stavke njenog autora.

Morao sam na samom početku sve nedužne izmaltretirati pesmom "In Zair", ali s mojim prepevom... gle mene, prepevom! - mojim glupim tekstom koji sam i otpevao, a sve u bezuspešnom pokušaju da ovu salatu predstavim kao himnu emisije ZAIR. Bilo je jače od mene :-)

.

Hiljadita emisija

ZAIR je pre devetnaest, a za tri meseca biće tačno dvadeset godina, bio zamišljen kao IT emisija zato što sam sebi rekao: Aj' Ti sada nastavi da pričaš o Aj-Tiju, kao što si to nekada radio u "Ventilatoru" i "Modulacijama". Pa sam nastavio. U međuvremenu su se naši životi pretopili u tehnološke komunikacije, pa je i emisija tematski postala rastegljivija nego što sam u početku mislio da će. Možda je po nekim merilima čak i elitistička u poređenju sa nivoom na kom većina tiražnih medija u Srbiji komunicira sa svojim fanovima; ali, po meni, ZAIR ima da pređe još mnogo FM kilometara da bi dostigao pamet svojih redovnih slušalaca! Na sreću, učimo jedni od drugih.

Baš je zato ZAIR, iako ga pakujem u dinamičnu muzičku matricu po svom ukusu, pomalo i esejističkog tipa gde dosta minuta ode na priče čije trajanje većina drugih radio stanica teško da bi podnela. A pošto ga slušate na radijima koji nisu copy/paste formata tipa tri-pesme-pa-džingl, dozvoljavam sebi da se u mnogim pričama razmašem zajedno sa njihovim autorima - ili sa samim sobom.

U ovonedeljnoj, hiljaditoj emisiji, podsećam vas na neke drage ljude i važne trenutke u istoriji ZAIRA. Muzika je isključivo ona koju danonoćno slušam - dakle, moja najdraža. I, kao što to rekoh na početku i na kraju emisije, naredna će takođe biti hiljadita, možda samo za jedan broj veća, pa ću je iskoristiti za nastavak priča koje nisam uspeo da strpam u ovu.

I eto nas sa "Zakonom akcije i reakcije" čiji je zvanični inventarski broj 1000!

Po meni, mnogo jubilarniji bi trebalo da bude ZAIR broj 1024, čisto zbog pijeteta prema osnovnom IT profilu emisije:) A kad već nisam na adekvatan način obeležio ni 128, ni 256, ni 512. ZAIR, sačekaću još tri i po meseca, pa isproducirati prvi 'megabajtni' Zakon akcije i reakcije. Biće to prva 'mega-produkcija' urađena, uostalom, kao i sve dosadašnje, uz pomoć štapa i kanapa.

Toliko o zaraznoj jednostavnosti radijske tehnologije. Zbog toga je i volim.

Radio emisija "Zakon akcije i reakcije" emituje se jednom nedeljno na mreži prijateljskih FM stanica, a bavi se reakcijama ljudi na hi-tech svet oko nas. Urednik i voditelj ZAIRA: Zoran Modli. Leteći reporter: Vladimir Bubanja. Mailbox emisije: modli@beotel.rs.