Povratak na emisije ZAIR iz 2019. godine

Ponešto iz 970. emisije...

"Noćas sam bacio radio kroz prozor..."

.

.

Pitanje na koje sam odgovorio u jednom on-lajn magazinu, a pošto je i ovo on-lajn komunikacija, zašto ga ne biste čuli i vi? P (kao pitanje): Živimo u vremenu velikih promena i sveopšte digitalizacije. Koliko su Internet i tehnološka revolucija uticali na tradicionalne medije i kakva je sadašnjost, a posebno budućnost radija?

O (kao ohoho-odgovor): Ako mene pitate, a vidim pitate, rekao bih da su internet i tehnološka revolucija blagotvorno uticali na tradicionalne medije. Radio, televizija, novine, knjige, pozorište, film, opera, estrada, nikada nisu bili bliži. Sve je na dohvat ruke, pa haj-tek revolucija samo pomaže da opstanu mediji na koje smo navikli.

Znam šta brine njihove vlasnike: brine ih što se kruni njihova infrastruktura. Radiju i televiziji su sve manje potrebne zgradurine, redakcije razbacane po hodnicima i spratovima, mreže predajnih antena na vrškim čukama. Pozorištu i operi više nisu neophodni scenografi i džinovske kulise. Novinama i izdavačima knjiga sve manje su potrebne glomazne štamparije i mreže za distribuciju. Ali će se knjige i novine i dalje pisati i čitati, TV produkcije gledati i radio emisije slušati.

Kao u svakom civilizacijskom žanru, tako i među slušaocima radija postoje aktivni i pasivni. Aktivni traže sadržaj, pasivnima je sve svejedno. Radio stanice sa aktivnim slušaocima su voljene stanice. One nisu džuboksovi u etru, one umeju da govore, umeju nešto smisleno da kažu, one imaju stav. Kada biram radio stanicu koja će da preuzima, na primer, moju emisiju, tražim je među takvima. Jedina deviza koja, po meni, važi u ovoj masi medijskih ponuda u kojoj se svako bori za svoje parče kolača, jeste da nije važno koliko njih te sluša, već ko te sluša.

Kao i pilotski posao, tako i posao za mikrofonom ume da bude samotan. Ni u jednom, ni u drugom slučaju to nije pravilo, ali može da bude - samo ako poželite. Ne spadam u osobenjake i volim da su ljudi oko mene. Dok sam vodio radio emisije uživo, a tako je bilo sve do početka novog milenijuma, oko mene je uvek bila gomila saradnika, gostiju i radoznalaca. To mi je bilo veoma važno zbog razmene energije i dobre dramaturgije emisije.

.

.

Nakon odluke da se bacim na samostalnu radijsku produkciju, pa da svoj proizvod - emisiju ZAIR - dostavljam zainteresovanim radio stanicama, donekle sam se izolovao. Nije to moja svesna odluka, to je samo posledica novih okolnosti: sve što mi je potrebno za emisiju pripremam ranije, dan za danom, a onda priloge saradnika, razgovore koje sam snimio sa meni zanimljivim ljudima, kao i tekstove koje sam odabrao svaki put po drugom ključu, sručim pravo u miksetu, mikrofon i program za editovanje zvuka... Tada počinje solo posao - trudim se da sve zajedno upakujem u dobru audio produkciju kakvu ne bih postigao u razbarušenoj i haotičnoj varijanti živog programa. I jedno i drugo ima prednosti i mane. U ovom periodu života odlučio sam se za ovu, uslovno rečeno, usamljeničku varijantu radio stvaranja, zato što mogu da biram i mesto, i vreme, i način na koji ću "skuvati" emisiju.

Emisija ZAIR, inače akronim za "Zakon akcije i reakcije", rodila se u osvit 2000. godine na programu Beograda 202, sa kojeg sam odlazio i na koji se vraćao više puta, sve u nadi da će se vratiti ono nezaboravno vreme osamdesetih kada su se mnoge istorijske stvari događale i mnogi ljudi rađali u mom tadašnjem "Ventilatoru 202" - ali bile su to samo uzaludne nade ludaka koji je to davno prestao da bude... ZAIR sam emitovao uživo sve do leta naredne, 2001. godine, a onda odlučio da emisiju prebacim u sajber prostor.

Naime, internet se dovoljno raširio i na našem području, konekcija je postajala sve brža i pouzdanija, pa sam pomislio da je pravi trenutak da emisiju preselim na "mrežu svih mreža". Ne, nisam zaboravio na FM. Ponudio sam ZAIR odabranim radio stanicama sa ANEM-ovog spiska. Prihvatile su ga - i od tada se moja emisija kroz proteklih 19 godina rađala i "umirala" na raznim radio stanicama, uglavnom zato što su se i one malo rađale, a malo, zbog besparice i političkog pritiska, umirale. Mučna priča o sjaju (kako samo smešno zvuči ta reč!) i bedi naših elektronskih medija.

.

Radio emisija "Zakon akcije i reakcije" emituje se jednom nedeljno na mreži prijateljskih FM stanica, a bavi se reakcijama ljudi na hi-tech svet oko nas. Urednik i voditelj ZAIRA: Zoran Modli. Leteći reporter: Vladimir Bubanja. Mailbox emisije: modli@beotel.rs.