Povratak na ZAIR iz 2019. godine

Ponešto iz 976. emisije...

Milan Milošević:

.

Magi, jednom i nikada više

.

.

Milan Milošević je umetnik: muzičar, kompozitor, virtuoz na klairentu (uostalom, kao i njegov otac, legendarni Božidar Boki Milošević) i profesor na Konzervatorijumu u Vankuveru, gradu koji ja zovem "kanadskim Mediteranom". Sada već mogu da kažem da se dugo znamo, još od 2008. godine, kada sam poslednji put boravio u Vankuveru. Tada sam sa njim i nekoliko njegovih bliskih prijatelja, naših zemljaka, naturalizovanih Kanađana, razmenio gomilu informacija o zajedničkim vremenima koje zovemo "nekad i sad" i o zemlji koja je nekada postojala, a sada je više nema.

.

I, gle, evo me ponovo sa Milanom Miloševićem, nakon kreativnog kontakta iz iste te (relativno) davne godine, kada sam pokušao da na ovim prostorima predstavim njegov tadašnji world music projekat "Darunam". Napominjem samo da se nisam pokazao kao bogzna kakav promoter - "Darunam" numere zavrtele su se, koliko mi se čini, samo u mom ZAIRU i nigde više... Rekoh, čini mi se. Ali sada je u pitanju jedna priča koja će, mislim bar tako, malo koga ostaviti ravnodušnim, pošto je njen akter Margita, a to znači: Margita Stefanović Magi, tragična junakinja jugoslovenskog roka, pored Milana Mladenovića duša i srce benda koji odavno pripada legendi, EKV. Naš prijatelj Milan Milošević nazvao je ovu priču "Nema nazad", a ja sam bio toliko drzak da je prekrstim u:

.

Magi, jednom i nikad više

.

"Ne znam za bolju osobu od tebe za ovo sto ću da kazem, a nadam se da ćeš imati strpljenja za celu priču, budući da je ‘scenario’ zaista zivotni. Želeo bih da dopre do šire publike, a nisam siguran koji je način najbolji da se ovo podeli sa svetom. Priča govori o poslednjem, nikad objavljenom snimku sa Margitom iz maja 1991. godine, snimku koji je nastao sasvim slučajno...

Elem, pre 28 godina, kao student druge godine na FMU, snimao sam muzički demo u kući jednog zajedničkog prijatelja, na Vračaru. To je bio amaterski tonski studio, koji je bio poseban po tome što je imao gotovo muzejsku kolekciju istorijskih elektronskih klavijatura, kao odraz posebne strasti prema elektronskoj muzici. Noć pre tog neobičnog jutra, nisam mogao da spavam. Imao sam ključ od tog privatnog tonskog studija. Ispostavilo se da su u tom podrumu, zapravo, snimale muzičke zvezde poput EKV, ali i, tada još nedovoljno poznate grupe poput Mobi Dika i mnogih drugih. Došao sam u studio sam tog ranog jutra, tog naizgled krajnje običnog, toplog, mirisnog majskog beogradskog jutra. Napravih ja sebi kafu. U tom neko iznenada, bez kucanja, otvori vrata podrumske sobe, a na vratima - Margita iz EKV! Odmah sam je prepoznao i bio krajnje iznenađen što je srećem u vreme i na mestu gde na kom je zaista nisam očekivao. Neobično živahnog glasa za te rane jutarnje sate reče mi: "Hajde da nešto imrovizujemo, pa kako ispadne... Evo, pustiću samo traku da ide, bez stajanja i vraćanja, pa da vidimo, ha?"

I tako, neplanirano, snimismo jednu punu tonsku traku od nekih četrdesetak minuta čiste muzičke Aleatorike. U početku, uglavnom, muzičke besmislice, ali ubrzo, nešto kasnije, mnogo smislenije muzičike misli. U prvih 10 minuta čak mislim da se uopšte nismo ni razumeli, niti slagali u idejama; ali posle tog početnog, kriznog perioda, počeli smo da se nadopunjujemo u idejama - i završismo tu seansu krajnje ekstatično!

Sećam se da sam iz svoje naivnosti i neiskustva namerio da iste večeri sve to da izbrišem sa trake. Ali hoćeš, Margita je kasnije dosnimavala svoje improvizacije na postojeći snimak, dodavši svoje muzičke ideje, kao na nekom muzičkom kanvasu. U narednih par nedelja, ta traka je postala jedini preostali vid komunikacije među nama.

Nakon tog jutra, Margitu nikada više nisam sreo. Samo sam nailazio na njene tragove koje je ostavljala za sobom, na tonskom pultu u studiju - male ceduljice, kriptične podsetnike. Tek sada sam shvatio da je Magi tada radila demo-snimke i komponovala za buduci EKV album, "Dum Dum". Čuo sam i neke grube snimke na klavijaturama koji su, sada to znam, bili prapočetak numera za album "Neko nas posmatra". Zapravo sam, kao kakav nepozvani svedok, i ne znajuci slušao i gledao jedan od najznačajnijih "kamenova mudrosti" jugoslovenskog roka u njegovom izvornom, embrionalnom obliku...

Tek nekoliko meseci kasnije iste te 1991. godine preslušah naše delo i počeh da ga editujem, dok u jednom trenutku nisam došao do, otprilike, sedam i po muzickih minuta. To što smo napravili zazvučalo mi je kao da dolazi sa druge planete! Ništa slicno do tada nisam čuo. Danas mi se čini da zrači duhom albuma grupe Pink Flojd iz 2014, "Endless River", izdatog dvadeset i tri godine posle onog našeg trenutka inspiracije i improvizacije!

 Do sada je taj neobjavjeni snimak bio na analognoj traci u sefu prijatelja. Sef je otvoren ovog proleća, posle 28 godina. Mislim da je ovo poslednji neobjavljeni muzički snimak Margite Stefanovic-Magi i jedini ikada urađen zajedno sa Aleksandrom Radulovicem-Futom, gitaristom i poznatim kompozitorom, koji je tek kasnije nasnimio svoj muzički doprinos na naš inicijalni duet.

Magi mi je na kraju rekla: "Neka se ovo zove NEMA NAZAD". Zapisao sam to u mom notnom bloku i ostalo je kao podsetnik sve do sada. Bio sam veoma mlad. Nisam tada bio u stanju u potpunosti da razumem njen poseban kreativni muzički dar.

Margitu posle tog jutra nisam više video. Ta jedna efemerna, neobjavljena numera, "Nema nazad", ostala je kao trag jednog vremena i divnih ljudi kojih više nema."

Vankuver, 28. juna 2019, 2:56 PM, Milan Milošević

.

* * *

 

Šta sam mogao da dgovorim Milanu osim: "...Divna priča, hvala ti. Odmah da kažem, više nego išta želim da je u tvoje ime podelim sa slušaocima moje radio-emisije, istovremeno i sa 5000 svojih prijatelja i isto toliko pratilaca na Fejsbuku, a zatim i sa posetiocima sajta modli.rs. Znam da će ovu priču sa mog Fejsbuk zida mnogi šerovati - Magi je legenda koju vreme, kako protiče, sve više jača. Očekujem reakcije, a slutim da će mnoge ići ka tebi. Ostaje samo pitanje zajedničkog kompozitorsko-produkcionog projekta na kom ste radili, to jest njegove 7-minutne esencije: gde bi i kako bi svi koji to požele mogli da ga čuju?"

Milanov info stigao je odmah. Sadržavao je link ka kraćoj verziji na YouTubeu, a tu je, između ostalog, napomena na engleskom: "Never before released improvisational electro-acoustic music from 1991, "Nema Nazad" by Margita Stefanović Magi (EKV), Milan Milošević & Aleksandar Radulović Futa."

Kliknite OVDE i čućete!

.

* * *

.

Hocemo li svaki dan - ili jednom u sedam?

.

.

Nikada u svojoj podužoj radijskoj karijeri, a duga je 50 godina (što će uskoro biti sitnica prema najavljenoj vladavini srpskog faraona i njegove svite), nisam imao emisiju koja je išla radnim danima. Govorim o autorskoj emisiji, ne o Fontanama želja, jutarnjim i noćnim šihtama na ranom Studiju B, niti o magazinskim programima "dvestadvojke" iz osamdesetih. Moji su obavezno bili vikendi. Na primer, Diskomer koji sam vodio na Studiju B išao je nedeljom, a emisija "Od doručka do ručka", takođe na Studiju B, subotom. "Ventilator 202" na Radio Beogradu 202 pvih par sezona emitovao se nedeljom, a nakon mog tehničkog osamostaljenja i selidbe u namenski, da ne kažem zamenski studio VIa Radio Beograda, prešaltovao se na maratonska subotnja popodneva. IT emisija "Modulacije", koja je tutnjala kroz devedesete, takođe je išla subotom, ma na kojoj radio stanici u to vreme bila - a bila je, naizmenično, prvo na Radio Pingvinu, zatim prešla na Beograd 202, a onda se ponovo vratila na Pingvin.

U ovim dvehiljaditim godinama sa ZAIROM je ista priča: na kom god da je beogradskom radiju bio od 2001. do 2019, za FM pojavljivanje je birao ili subotu ili nedelju. Startovao je na "dvestadvojci", prešao na Radio Stankom, nakon njegovog 'uginuća' prihvatio ga je Top FM, posle se vratio na Beograd 202, jedno vreme paralelno išao i na Studiju B sve dok ovaj radio nisu napustili Timofejev i njegov tim, da bi danas, evo već skoro godinu i po, ispunjavao subotnja prepodneva na frekvenciji Radio Lagune!

Kao što vidite, forsiram vikende kao prime-time za važne radio poduhvate. Valjda mi je taj recidivni doživljaj nadmoći vikend termina nad "običnim" danima ostao iz vremena kada se radio slušao svečano i sa pažnjom, subotom i nedeljom specijalno. Većina slušalaca tada se opuštala i bila bez većih obaveza, pa je mogla da se posveti i zabavi i pop-kulturnoj nadgradnji.

A da bi nečije pojavljivanje na radiju bilo zapaženo tokom onih običnih, sivkastih radnih dana, morao je da se oglašava svakodnevno. Posledica svega je da je svakodnevno pojavljivanje pred mikrofonom najčešće stvaralo kultne ličnosti, a nedeljni radio šou - kultne emisije.

Tako vam je to. Barem po meni, mudrijašu s čekom bez pokrića.

Radio emisija "Zakon akcije i reakcije" emituje se jednom nedeljno na mreži prijateljskih FM stanica, a bavi se reakcijama ljudi na hi-tech svet oko nas. Urednik i voditelj ZAIRA: Zoran Modli. Leteći reporter: Vladimir Bubanja. Mailbox emisije: modli@beotel.rs.