Povratak na ZAIR iz 2019. godine

Ponešto iz 992. emisije...

Falični pansion

.

.

Ludnica na ulicama potrajala je 12 dana. Ono kada su taksisti ludački urlali "Car, go!", a Beograđani horski odgovarali sa "Car, don't go!" Zaključili smo da taksisti nisu maltretirali Beograđane, tek su ih 'ladno terorisali, zaboravljajući u postludističkom zanosu da su točak istorije raznorazni pokušavali da zaustave, ali se ni jednom od njih nije posrećilo. Istorijske raskrsnice nisu niti raskrsnica Nemanjine i Kneza Miloša, niti raskrsnica Savske i petlje ka Gazeli i još nikome nisu ponudile povratnu vožnju istim putem.

U međuvremenu je taksistički lobi, poznat kao jedina sila, pored navijača, jača od države, na molbu Svevišnjeg privremeno oslobodio ulice. Ima T-lobi još skrivenih aduta, kažu, nemojte se nadati da ćete spavati mirno. Pa sam napustio osmatračnicu. Nadam se ne privremeno, jer ja skrivenih aduta nemam. Ali ni opravdanja za bratiju na četiri točka što bi svakome drugom otela volan iz ruke.

Malo su tu stvari zakukuljene, malo muljevite, pa još i u krivom ogledalu. A ogledalo kao ogledalo - radi isto što i selfi: sve što je desno postaje levo, a sve što je levo postaje desno. Država treba da reši naš problem. Koja to još država rešava probleme svojih taksista? Tako što baš vama dodeljuje subvencije, a ne i konkurenciji? Da niste, možda, privrednici, poljoprivrednici, zaslužni umetnici, odbojkaši s doživotnom penzijom ili, još gore - socijalni slučaj pred vratima ve-cea, pa vam nude pet 'ljada, druže, pet 'iljada, druže?  Mada... kad čovek bolje pogleda, stižu neki novi, malo drugačiji i dosta upeglaniji klinci, što može da bude užasno sa stanovišta jednog taksiste. Ne svakog, ali onog koji je zbog ličnog problema maltretirao ceo grad, svakako.

S društvenog stanovišta, taksisti su apsolutno minoran problem. Otprilike kao knjigovođa koje se buni protiv konkurencije koja radi od kuće ili konobar sa leve obale Save koji traži zatvaranje splavova na desnoj. Za razliku od konobara, lekara i prosvetara golih k'o pištolj, taksisti zbog brojnosti i alata od kog žive imaju mogućnost da blokiraju sve saobraćajnice kojima ne prolaze Erdogan, Medvedev i Svevišnji, pa tako i da obilato zloupotrebe ovo sredstvo ucene i od svog problema naprave društveni, makar ceo grad lipsao. Super, ako zakon to dozvoljava, mada je veoma strog prema bakici koja nepropisno prelazi ulicu. Hajde, onda, da se i mi ostali primimo u kolo prve anarhije koja nam padne na pamet pod izgovorom da rešavamo neki trivijalan problem koji nas tišti. Lepo reče Miroslav Ratkovic: "Da li neko pita građane šta oni žele? Valjda se svi zakoni prave za dobrobit ljudi, a ne za interesne grupe. Dajte građanima UBER, BOLT, CAR:GO i druge, pa nek' odluče da li će njih ili taxi!"

Za to vreme Kapetan Baldo doliva ulje na vatru novom temom: "Nakon svih ovih gužvi, dragi moj Zorane Modli, upravo danas u Osmoj beograskoj gimnaziji veroučitelj objašnjava deci koja su izmedju ostalog taj izborni predmet morala da izaberu pod pretnjom da u suprotnom moraju da promene odeljenje - dakle, objašnjava im da je sletanje na Mesec lažirano. Ko je pre 50 godina mogao da zamisli koliko ćemo regresirati pola veka kasnije..? Dakle, na određeni način je floskula da čovek nije bio na Mesecu ušla i u zvanično školstvo Republike Srbije, jer se u okviru zvaničnog srpskog obrazovnog sistema deca indoktriniraju teorijama zavere! Danas sam pod veoma lošim utiskom zbog ovoga."

Šta da kažem, kada svako danas misli da je reper za ključna civilizacijska znanja. Šta čitamo, šta gledamo, koga slušamo i s kim se dopisujemo - sve to zajedno generiše znanje s kojim se, ko uspešno, ko neuspešno, snalazi u današnjem svetu površnosti, budalaština i rasprodaje zabluda i gluposti. Ne kaže se džabe da što si gluplji, misliš da si pametniji. Većina medija koja zarađuje svoj krvavi novac na ljudskoj lakovernosti i lakoumnosti ponosi se svojim pogubnim uticajem, ne misleći o tome da čini zločin epskih razmera!

Privremeni pozdrav iz našeg Faličnog pansiona. Biće toga još. Tek smo ušli.

* * *

Kako je Pilotska knjiga sletela na Sajam

.

.

Hip-hip, hooray! I ove godine radi Sajam knjiga! Pazite, već po 64. put, zaslužio je da i u njegovu čast, kao i svojevremeno u čast mog 64, već zaboravljenog rođendana, Bitlsi zapevaju onu svoju neodoljivu "When I'm sixty four..." Da, to je zaslužio Sajam, a ja sam od svog izdavača zaslužio ovu odu trećem izdanju moje "Pilotske knjige" koja se, eto, pojavila na Sajmu na štandu Mikro knjige! A i ja sam nešto planiram, pa tako u sredu dotrčao do glavne hale...

Dakle:

"Zašto smo odlučili da posle rasprodatih 2000 primeraka ove knjige, uđemo u posao ponovnog izdavanje Pilotske knjige Zorana Modlija?

Na prvom mestu verujemo da je ova knjiga vanvremenska; da ne zastareva kao tema i da je nepročitljiva - da ne možete da je jednom pročitate i odložite da skuplja prašinu. Možda biste pogledom na korice mogli da pomislite da je ovo naslovna stranica nekakve dečije slikovnice. Svaka čast dizajneru korica Josipu Modliju, na hrabrosti! Ovo je više nego ozbilljan udžbenik. Ono što je autoru pošlo za rukom je da suvoparno učenje činjenica pretvori u zanimljivu avanturu, prateći dešavanja iz poglavlje u poglavlje, kao u romanima sa neizvesnim zapletima. (Skuvajte dovoljno kafe pre nego što krenete sa čitanjem - ili, ko zna, sa učenjem :-) )

Možda vam nikada ne bi palo na pamet da knjigu poklonite iskusnom pilotu. Cenimo da bi mnogi od njih barem iz radoznalosti voleli da zavire u doživljaje svog kolege; da se podsete gradiva; da se zapitaju da li bi oni sami mogli da napišu možda još bolju knjigu o letenju ili barem autobiografiju. Sigurno vam nikada ne bi palo na pamet da Pilotsku knjigu poklonite ženi pilota, majci pilota, sestri ili komšinici pilota. Grešite. Detalji i pikanterije iz pilotske struke doprineli bi da te supruge, majke, tašte i komšinice ne budu samo zaljubljene u zanosnu uniformu njihovih dragih heroja iz vazduha. One će ih više ceniti i poštovati zbog svega što su u ovoj knjizi otkrile, a "nisu smele da ih pitaju".

Inženjerski precizno izražavanje začinjeno diskretnim humorom, koji nikada ne prelazi u sarkazam prema bližnjima, ali vrlo često ima notu ispovesti, daje knjizi harizmu zbog koje ćete se vraćati na njene stranice.

Ovaj vodič i zbog svog sadržaja, a i forme, slobodno može da stane rame uz rame sa našom najpopularnijom edicijom "Za neupućene". Tome su doprinele kako ljupke ilustracije koje krase početak svakog poglavlja, tako i ozbiljni tehnički crteži koji pomažu da se razume ova složena i važna materija od koje zavise ljudski životi.

Pilotsku knjigu toplo preporučujemo maturantima gimnazija i srednjih škola (a zašto ne i maturantkinjama?) - onima koji su na životnoj prekretnici i muku muče da izaberu adekvatnu struku. Ostaje nam da žalimo što i ostale struke nisu imale svog predstavnika - autora, koji bi našao vremena, snage i znanja da prenese deo svog profesionalnog života na papir i ostavi mladim pokolenjima pomoćnika u izboru svoje buduće profesije. Onima koji već vide sebe u neodoljivoj pilotskoj uniformi, ovaj udžbenik će pomoći da shvate da im ni nebo nije granica.

Najteži zadatak urednice prikaza knjige bio je izdvojiti par stranica iz nekoliko poglavlja da bi čitaoci imali što verniju sliku o knjizi i uverili se da se ovde ne radi o preterivanju samo da bi se došlo do zarade. Uz blagoslov autora, delovi priloženih poglavlja čine oko 10% knjige."

Pitate gde? Pa naravno, na web portalu Mikro knjige!

Radio emisija "Zakon akcije i reakcije" emituje se jednom nedeljno na mreži prijateljskih FM stanica, a bavi se reakcijama ljudi na hi-tech svet oko nas. Urednik i voditelj ZAIRA: Zoran Modli. Leteći reporter: Vladimir Bubanja. Mailbox emisije: modli@beotel.rs.